MKB maakt werk van betere toegankelijkheid

Mode en horeca, webwinkels, zelfstandige supermarkten, evenementenmakers en andere MKB-branches zetten zich vanaf vandaag in om hun bedrijven (beter) toegankelijk te maken voor mensen met een handicap. Minister Hugo de Jonge van VWS nam in stadsbrasserie De Utrechter (een voorbeeldbedrijf als het gaat om toegankelijkheid) de eerste sectorplannen in ontvangst.

‘De mensen maken het verschil’

Oud-ondernemer en ervaringsdeskundige Hein Noortman vertelt de aanwezigen over zijn ongeluk, ruim een jaar geleden. Sinds dat ongeluk is hij blind. “Nu ik zelf zo afhankelijk ben, realiseer ik mij dat het de mensen zijn die het verschil maken. Iemand die in een winkel spontaan met je meedenkt en iets voor je doet. Ik weet dat het voor ondernemers vaak niet mogelijk is om alle aanpassingen in hun bedrijf te doen. Maar het echte verschil wordt gemaakt door de alertheid van de mensen. En dat hoeft niets te kosten.”

15% van de bevolking heeft een beperking

“Een beperking is pas echt een belemmering als bedrijven er geen rekening mee houden”, zegt directeur Leendert-Jan Visser van MKB-Nederland. “Nederland telt ruim 2 miljoen mensen met een handicap, dat is 15 procent van de bevolking. Daarvan willen we ondernemers bewust maken met dit programma. Vandaag zijn we hier met 8 brancheorganisaties die hun sectorplan presenteren. De komende weken en maanden komen daar nog heel wat sectoren bij.”“Een beperking is pas echt een belemmering als bedrijven er geen rekening mee houden

‘Trots op MKB’

Minister Hugo de Jonge: “Merkbaar minder drempels, dat is ons doel. Dat kunnen we niet op het ministerie regelen, daar hebben we het MKB voor nodig. Fantastisch dat jullie 50.000 ondernemers willen bereiken. Het is voor ondernemers ook interessant: het is een win-win. Als ondernemer bombardeer je een groter deel van de samenleving tot klant. Ik ben trots op de enorme duw- en trekkracht die er vanuit het MKB is!”

Ook lokale pilots van start

Op lokaal niveau worden pilots in winkel- en horecagebieden georganiseerd. Met ondernemers en gemeenten samen, te beginnen in Haarlem, Oude IJsselstreek en Westland. Burgemeester Otwin van Dijk van Oude-IJsselstreek: “Als Tweede Kamerlid heb ik mij druk gemaakt om de ondertekening van het VN-verdrag. Ik kon toen niet bevroeden dat we hier vandaag bij elkaar zouden zitten. En later vandaag ook nog met 25 koplopergemeenten. We kunnen straks echt stappen maken. De rol van gemeenten is heel belangrijk. Niet alleen de winkel zelf moet toegankelijk zijn, maar ook de weg ernaartoe. Onze gemeente doet natuurlijk mee.”

Deze brancheorganisaties zijn al gestart (en er volgen snel meer)

Detailhandel Nederland

Guido van Woerkom: “De detailhandel is bij uitstek een ontmoetingsplek voor mensen. We willen spullen verkopen aan alle Nederlanders – en niet 15% van de mensen uitsluiten.” Lees het actieplan van Detailhandel Nederland

Koninklijke Horeca Nederland

Agnes Holtjes: “Als de gastvrije sector in Nederland is het voor ons al heel gewoon om gastvrij te zijn en wat extra’s te doen. We gaan nog meer inzetten op concrete en praktische maatregelen. Het gaat soms om kleine dingen die veel effect hebben.” Lees het actieplan van Koninklijke Horeca Nederland

INretail (detailhandel mode, schoenen, sport en woninginrichting)

Jan Meerman: “We willen klanten blij maken. Dus proberen we alles te doen om het de klant naar de zin te maken. Bijvoorbeeld door een afspraak te maken met een klant op een rustige tijd, zodat hij persoonlijk geholpen kan worden. We hebben voor alle 150.000 medewerkers een poster gemaakt met tips!” Lees het actieplan van INretail

Vakcentrum (zelfstandige supermarkten) en Stichting SSK

Patricia Hoogstraten: “We zijn al een paar jaar bezig met toegankelijkheid en hebben een e-learning ontwikkeld. Ook hebben we afspraken gemaakt met de Maag Lever Darm Stichting, heel belangrijk. Het is mensenwerk!” Lees het actieplan van Vakcentrum

Dibevo (dierenspeciaalzaken)

Jessie Megens: “Toegankelijkheid is voor ons vooral klantvriendelijkheid en communicatie. Er zijn al mooie voorbeelden in onze sector, die willen we graag delen met anderen.” Lees hier het actieplan van Dibevo

Thuiswinkel.org (webwinkels)

Elaine Oldhoff: “We zijn gestart met een expertgroep. Zo kunnen we van elkaar leren. We ontwikkelen kennis en tools om webwinkels beter toegankelijk te maken.” Lees het actieplan van Thuiswinkel.org

Vereniging van Evenementenmakers en vereniging Nederlandse Poppodia en Festivals

Willem Westermann en Berend Schans: “We zijn concreet aangevallen op toegankelijkheid, door onze gasten. We zijn gewoon niet altijd goed genoeg. Het moet beter. Daarom gaan we er nu met volle kracht in. De aanval is beste verdediging.” Lees hier het gezamenlijke actieplan