Wat doe je als iemand je iets vraagt die blind is of iemand die in een rolstoel zit? Gewoon, normaal, zoals je tegen iedereen doet! En wat doe je als iemand je niet meteen snapt, of als hij je niet aankijkt als hij je wat vraagt? Misschien vind je dat niet prettig of zelfs vervelend. Misschien erger je je. Jouw ergernis komt via jouw reactie bij de ander terecht. Vaak is dat niet terecht.
Weten hoe het anders kan?
Wil je weten hoe je beter kunt omgaan met iemand die anders is? Maak dan gebruik van onze inspiratiesessies! We hebben trainers met een beperking. We verzorgen inspiratiesessies voor iedereen die dat wil. Of je nu werkt in het onderwijs of in een winkel, in de horeca of ergens anders waar je mensen ontmoet, neem contact met ons op als je belangstelling hebt!
1 – De ambtenaren worden getraind
De ambtenaren van de gemeente Maastricht willen leren hoe ze nog beter kunnen overleggen met de inwoners van Maastricht.
Misschien heb je er al ervaring mee. Dat ze jou niet begrijpen. Omdat je anders bent. Omdat je bijvoorbeeld niet goed kunt horen of zien. Of omdat je niet of minder goed kan lopen. Of omdat je er langer over doet om dingen te snappen. Of omdat je informatie anders verwerkt in je hoofd. Daarom hebben we voor de ambtenaren een training gemaakt. Ze leren in de training dat iedereen anders is en dat dat normaal is. En ze leren hoe ze daarmee om kunnen gaan.
In december 2019 zijn er weer drie trainingen geweest. De deelnemers zeggen veel te hebben geleerd!
2 – Zelf een training verzorgen?
Soms is het handig om de training zelf te kunnen geven. Als je meerdere groepen in je organisatie wil trainen bijvoorbeeld. We helpen je met een handreiking. Hierin staat hoe je een training zelf kan ontwikkelen, met co-trainers met een beperking. En hoe je de training vervolgens kan uitvoeren.
Handleiding downloaden: Handleiding train de trainer.
3 – Communicatie voor iedereen…?
De gemeente heeft een website, stuurt brieven en digitale nieuwsbrieven. Al deze informatie moet zo begrijpelijk mogelijk zijn en voor iedereen toegankelijk. Maar hoe begrijpelijk en toegankelijk is het voor de mensen met een beperking? Dat is de vraag.
De gemeente Maastricht wil hier aan werken en heeft Maastricht voor Iedereen opdracht gegeven om, samen met mensen met een beperking, de communicatie van de gemeente te verbeteren. We doen dat op twee manieren:
Het testpanel
In het testpanel beoordelen mensen met verschillende beperkingen communicatie van de Gemeente Maastricht. Reuze spannend voor wie het gemaakt heeft! En heel fijn voor de leden van het panel om aan te kunnen geven waar ze tegenaan lopen.
Het allerbelangrijkste: het leidt tot goede adviezen om zaken te verbeteren en de gemeente gaat ermee aan de slag! Hierover heeft het testpanel zich gebogen:
- De brief van de gemeente die je krijgt als je paspoort of ID-bewijs bijna verloopt.
- De website van de gemeente
Training voor ambtenaren
We hebben een training gemaakt, voor de ambtenaren, waarin we de communicatie centraal stellen. Hoe we dat hebben aangepakt, beschrijven we in dit handboek. Zodat je, als je zelf aan de slag wilt om ambtenaren of anderen, een eerste aanzet kunt geven om hun communicatie aan te passen.
Handboek downloaden: TrainDeTrainerCommunicatie